Wednesday, March 2, 2011

cemut charlie.... eh eh, semut charlie laa.

tengok =.='
sampai tershashul nak cebut sebut. hahaa. kenapa dengan semut charlie ni? haaa ni yg teman nak kabor ni.
teman ada kawan dekat uitm penang tu. dia cecite kat teman pasal ada laa spesies semut ni, namanye CHARLIE. omputih gituu~ kat tempat dia belajar dah ramai dah jadi mangsa semut yg fragile ni. haishh.

ni laa si tuan empunya badan. cik charlie. hahaa.

ni pulak kesan terkena Cecair hemolimf drpd semut charlie tu.

haa ni dah tahap kronik ni =.=' 
tak sanggup fikir camne perasaan tuan empunya tangan ni. sian kat dia ='(


okeh ni fakta pasal semut yang menakutkan ni =.='

 Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya. Persentuhandengan kumbang ini semasa bergerak atau tidur, menghancurkannyapada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai 'dermatitis linearis', 'paederus (kumbang rove/ staphylinidae) dermatitis', 'whiplash dermatitis' dan sebagainya. Pada September 2002, wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh kumbang rove telah menjangkiti beribu-ribu orang penghuni rumah pangsa dan asrama pelajar di Pulau Pinang.

Jgn duduk berhampiran dgn cahaya atau lampu. jangan pukul kumbang yang terdapat pada badan, cuma hembus or tiup untuk menghindarinya sebab nanti dia punye racun tu kena kat kulit. bahaya woo~~ Jika tersentuh dgn kumbang ini, basuh segera kawasan yang bersentuhan dengan sabun dan air.

vaksin @ penawar dia ni tak tau lak. ada yg kata belum ada spesifik vaksin utk ubatkan sakit ni. haish. amit2 je. semut @ kumbang ni banyak ada dekat sawah @ pendang. tp kes plg banyak dekat p.pinang laa. 
wuuuuuuuu~~~
takut seh bile tgk kesan dia tu. pehh. tak leh bayangkan camne perasaan org yg kena tu. psikologi pn boleh terganggu kot.

doakan je laa semut tu tak mengganggu-gugat lagi kite2 ni. takpayah laa merebak satu malaysia. haishhhh. kalau nak kena pn, kena laa dekat penjenayah2 yg still terlepas dekat luar sana tu. biar mampos semua =.='
aman malaysia ni. muahahahahaa *evil laugh*


6 responds:

JIJI YU said...

naek bulu ketiak aku tgk gambor tu

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

@JIJI YU tang gambar yg last tu kan? hahaa. same ler kite. haishhh.

logorithm said...

Oooo... info menarik! I pernah jugak jumpa semut charlie kat rumah kampung dulu. Tak sangka pulak bisanya tahap dewa!

Hanis MY said...

comey ape sebut cemut, i likeee,...lyeah scary ok yg tahap kronik tu huwaaa takut tau...

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

@logorithm lyeah pn baru tau pasal charlie ni sebab kawan ade study kat uitm penang. so dalam bilik dia tu ada si charlie ni. haishh.

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

@Hanis MY hahaa kak. nak sebut tu sampai jadi sasul2. ni yg rasa nak buat entry huruf C nehh.

yg tahap kronik tu siyes menderita kot. haishhh. mintak simpang je drpd sakit camtu.