Saturday, March 5, 2011

petua untuk TAHAN LAMA. woooooo~~~

petua ni sangatlah sesuai untuk org yang dah berkeluarga.
yang tak berkeluarga lagi pon boleh pakai kot? ngeh ngeh ngeh.

chop chop,, ape yang boleh TAHAN LAMA tu?? hahaa.
cuba teka 
ape?? tuttt???? salah 

nak tau , meh baca yg kat bawoh ni..

KELAPA PARUT
Untuk lebih tahan lama selama 2 tahun.
Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja.
Gunakan sebelah pada 31 December 2003 . Dan sebelah lagi
pada 1 January 2004 . Wah...tahan sampai 2 tahun kan ?

NASI/LAUK

Biar tahan lebih lama,
Jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria.
Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.

BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS

Kalau untuk lebih 'tahan lama',
Bayarle zakat utk barang kemas tu atau pakai je.
Barangan emas bila dah terlalu banyak, kena bayar zakat.
Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi, padan muka korang, hahaa. 

PAKAIAN.

Nak tahan lama
Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach.
Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach.
Jangan bawa mandi kat beach.
Gantung bila disimpan.
Cuci guna air jeram/hujan.
Jangan bagi pinjam kat kawan!!!.
Kalau nak tahan lagi lama PINJAMLAH BAJU MEMBER...
BAJU SENDIRI SIMPAN.

KERETA

Nak tahan lama.
Lepas beli, simpan kat garaj. tutup elok2. jangan bagi angin masuk.
jangan bagi abuk masuk. jangan bagi wap air masuk.
bayar loan bulan2. sampai abis loan. gerenti tahan lama.

KENYANG

Kalau nak tahan lama,
Sebelum makan - baca bismillallah dan doa
Akhir makan - doa dan ucap alhamdullillah...

UMUR

Umur nak tahan lama?
Banyak kan senyum, jangan fikir semua masalah dan
jangan merokok!!! (bukan sebab rokok tu bahaya tapi
bazirkan duit saja, kalau duit tak ada banyakkan lagi masalah).

ROKOK

Rokok nak tahan lama?
Jangan hisapplah......!!!!, letak atas meja dan pandang saja.

TIDUR

Nak tahan lama tak tidur malam
Rajin-rajinlah tidur siang.


HUBUNGAN

Bertahan lama dalam persahabatan/hubungan,
Jujur dan ikhlas je!!!!


hahaa. tu laa petua tahan lamanye. cuba laa. mesti berkesan punye. hahaaa.
LARIKKKK~~~~   



3 responds:

JIJI YU said...

jaku tak kesah pasal kelapa parut ke nasi ke..aku suke komen box baghu ko..ahhaa..

AmYcOzZo said...

wah lpas nie pinjam baju mmber jela..huhuhu

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] said...

jiji : hahaa. tadi si naddia jawa tok tok suh tukau. ekekekekk. sorry la before2 this.

amy : hahaa. lyeah biasa pinjam baju akak je. baju mmb jarang pinjam.