Saturday, July 28, 2012

meh belajor loghat johor.

assalamualaikum. 
tadi tengah lelepak kat fb, ada orang post pasal ni. 
memandangkan lyeah ni anak jati johor. *yeahhh!!*
so , rasa teruja nak post entry ni.

meh kite mulakan.
bismillahirahmanirahim.


Air Tawo/air jarang – Air Tawar/air masak
Bak - bawa
Bandor – Bandar
Belajor – belajar
Besor – Besar
Bobos - bocor
Buboh - letak
Cador – cadar
Calor – calar
Cenonet - kecik
Engko – Engkau
Esbok – Peti Sejuk
Gambor – Gambar
Gebor – selimut
Grobok – Almari
Hangen – angin
Hantor – hantar

Jajan – Makanan Ringan
Jerang - masak air/nasi
Jotos - sekel
Kang - nanti
Kejor – Kejar
Kolah - tempat simpan air
korang - engkau orang
Kosi – kerusi
Lantak - hentam keromo
Lapor – Lapar
Lawo – cantik
Leceh - lambat
Longgo - Longgar
Muor – Muar
Ngeteh – Minum air di kedai
Nonong - tanpa memperdulikan apa-apa pun
Pasor – pasar
Pasor Lambak – Pasar Malam
pestol – pistol

Segor – segar
Selipor – selipar
Sogame – sekolah agama
Sokkabor – Surat Khabar
Tampor – tampar
Terpeleot - terseliuh
Tikor – tikar
Tombot - pelupusan sampah
Tualo - tuala



haaaa tu dia. panjang kan post ni? ahahaha.
chop2 ada lagi.

Berdano - kotor. mcm sarung bantal kotor gitu.

Bengkek - marah,sakit hati
Sangap - menguap.
Palotak - kepala hotak.
Pergi saing - pergi sama-sama
Ngompol - kencing malam
Jaki - dengki
Epok2 - karipap
Sarap - sarapan.
Anu - buat
Yok - jom


hahahhaa. dah lah. tu je kot rasanya. kang takde orang nak baca kalau buat panjang2 kan.
haaa ada satu lagi,

pak kal/ pakal. yg ni lyeah tak tau nak explain macam mana.
ayat dia lebih kurang mcm ni,

"pakal je kau tu budak kecik, kalau tak dah lama aku sebat."

haaa gitu. kira macam "nasib je kau tu budak kecik,......"
kalau ada lagi, boleh ler tolong tambah2 kan kat ruang komen.
kite sesama belajor bahasa johor ye dak? eheh.

Salam.


0 responds: